Kostvejledning København – opskrifter og rådgivning

Grønkålssalat med appelsin og tranebær

Grønkål er grunden til at vore forfædre overlevede det kolde nord i fortiden. Grøntsagsstokkene er energibundter uden lige, fyldt med vitaminer og mineraler, så gør alt hvad du kan for at få grønkål ind i din ugentlige madplan. Enten snittet i kødsauce, i frikadeller eller spis den som en lækker salat. Denne salat er fyldt med frugt og det gør den både frisk og lidt sød, så børn også kan være med, uden at føle de sidder og spiser kaninfoder.

Ingredienser (4 personer)
4 dl fint snittet grønkål
2 appelsiner
½ dl tranebær
1 stor pære
½ dl pinjekerner

Start med at skære stokken af grønkålen og skyl den godt. Hak den fint og stil til side. Skær enderne af appelsinerne og herefter siderne ned langs appelsinen, til den er fin og rund, uden skræl. Du kan enten med en spids kniv skære bådene ud af hinderne, eller simpelthen skære den i skiver. Rist pinjekernerne på en tør pande til de er gyldne. Brug samme pande og hæld en tsk olivenolie på og lad det varme op. Herefter hælder du den snittede grøntkål og ½ tsk salt på panden og rister det i 2-3 minutter ved medium varme. Tag panden af varmen og lad grønkålen køle. Hvis du vil have en fedtfri version, damp det i lidt vand med ½ tsk salt.
Skær pæren i skiver og arranger det på et fad, med appelsinerne i bunden.