Kostvejledning København – opskrifter og rådgivning

Lidt lakridsmandler til dametasken

mad og mandler 034

Faktisk er jeg både overdrevet vild med både lakrids og mandler, så denne snack er en af mine yndlings. Men husk at du kun skal pakke 5-7 mandler ned i en lille pose, du kan tage med dig, så det ikke tager overhånd. Jeg ved ikke, om du har læst French women don’t get fat, men forfatteren understreger vigtigheden af at du tager en emergency snack med dig hver dag, så du ikke ender med at bygge en kæmpe sult op, som med et skal tilfredsstilles, når du ikke længere kan holde sulten ud. Når du først er kommet til det punkt, er det sjældent en rugbrødsmad eller en gulerod du rækker ud efter, men derimod slik, chips og fastfood, for nu skal det gå stærkt!

Derfor, husk altid at have dit eget reservelager med dig. Det kan være nødder, frugt, mandler, en figenstang, grøntsagsstave eller anden sund snack du kan spise, når du mærker trætheden eller sulten ramme dig.

Lakridsmandler

Ingredienser

250 gram mandler
½-1 spsk olie
1 spsk fint lakridspulver
1 tsk RAW lakridspulver

Rist mandlerne ved medium varme 3-7 minutter på en pande og hæld forsigtigt en ½-1 spsk rapsolie eller kokosolie henover dem. De må ikke få for meget olie, der skal være lige akkurat nok til at de fugtes, så lakridspulveret kan hænge ved. Så tilsætter du pulver (jeg plejer at lave et blandingsforhold 2:1 af det fine lyse lakridspulver og det sorte raw fra Johan Bulow. Hæld mandler og pulver over i en lille bøtte med låg, hvor de kan køle af, mens du ryster dem, til de er godt dækkede med lakridspulveret. Et stykke frugt og disse mandler vil tilfredstille både din lækkersult, alle dine sanser og din krop. For husk på, at mandler er en virkelig god kilde til de sunde fedstoffer og deres sundhedsfremmende effekt på kolesteroltal, hjerte/kar sygdomme, blodsukker og kropsvægt har været velkendte og anerkendte i mange år.