Kostvejledning København – opskrifter og rådgivning

Lun quinoa-grønkål salat

Seriøst er dette det mest vellykkede måltid, jeg har smagt med quinoa.
Quinoa er et pudsigt lille frø, der ikke smager af særlig meget, men som jeg gerne vil tilføje kosten, fordi det er pakket med protein, op til 50% mere end i andre korn. Det har også en ret unik aminosyrebalance. Det er nærmere den ideelle proteinbalance (protein er opbygget af aminosyrer) end noget andet korn og indeholder alle essentielle fedtsyrer. Endvidere indeholder quinoa E- og B-vitamin, kalk, jern, folat samt kalium, magnesium og kobber.
I dagens salat var der masser af smag og konsistens.

Ingredienser (4 personer):
400 gram grønkål, groft hakket
4 forårsløg
2 fed hvidløg
2 dl quinoa
50 gram ristede hasselnødder, cashewnødder eller saltmandler

Fremgangsmåde:
Kog quinoaen efter anvisning på pakken og lad den trække, mens du steger resten til salaten. Rist løg og hvidløg i olivenolie et par minutter ved svag varme og tilsæt den grofthakkede grønkål. Lad det sautere i 5-6 minutter, hvorefter den lune quinoa vendes i. Rør det godt rundt og smag til med salt og peber. Drys nødder eller mandler over inden servering. Det er en super lækker salat, der går til alt. Vi spiste den til panerede auberginer og gode tomater vendt i hvidløgsolie.

grønkål og quinoasalat2