Kostvejledning København – opskrifter og rådgivning

Rosenkål med edemame-bønner og saltede mandler

2015-09-04 18.35.08

Mange elsker at hade de små fine rosenkål, fordi de minder om mormorkøkken, kål kogt i smadder med en lugt af prut i hele huset.. Det er ganske synd, fordi rosenkålet emmer af smag og er fantastisk sundt. Du skal bare ikke tilberede det længere end 5 minutter.

Rosenkål har et stort indhold af antioxidanter og vitaminerne A,B, C, E og K og indeholder, foruden Omega-3 fedtsyrer, også gode mineraler som jern, kalk, zink, kalium og folat. De er endvidere propfulde med kostfibre og stoffet glucosinolat, der begge er med til at holde fordøjelsen i orden. Her kommer en af mine yndlingssalater:

Ingredienser:

300 gram rosenkål
100 gram edemamebønner
10 hakkede saltede mandler
Fremgangsmåde
Skær ½ cm af stokken samt de yderste blade af hvert rosenkål. Halver dem. Tag 100 gram bønner ud fra fryseren og kog dem 2 min, hvorefter du hælder koldt vand over dem. Sigt vandet fra og hæld dem over i en salatskål. På et skærebræt hakker du 10-15 mandler groft.
Varm 1 spsk olivenolie op og rist rosenkålene 2-3 minutter til de er let brunede. Hæld ½ dl bouillon eller hvidvin over og lad det dampe væk. Når rosenkålene har fået 5 minutter i alt på panden tages de af og blandes med bønnerne. Når de er let afkølede hældes mandlerne over og salaten serveres.

Har du selv lyst til at lave mandlerne, tørrister du 100 gram mandler et minuts tid på en pande. hæld dem i en skål med 2 spsk soja og lader dem trække et par minutter sammen med lidt finthakket rosmarin – og enten en knivspids cayennepeber eller spidskommen, efter smag. Hæld mandlerne over på en bageplade beklædt med bagepapir og tør dem i ovnen i ca. 20-25 minutter ved 150 grader. Lad dem køle af og opbevar dem lufttæt i op til 10 dage.